Assalamualaikum
ukan dalam kedua2 keadaan bagi
membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.
“Akibatnya,mandi majibnya menjadi tidak sah kerana
tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh
anggota badan yang zahir.Apabila mandi wajib tidak sah,ibadat yang dilakukan
oleh seseorang itu juga turut tidak sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara:
- Dalam hati
- Disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
- Niat itu jika dilambatkan / memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah.
- Memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya
- Berniat sebelum air sampai ke badan,niat itu juga tidak sah.
- Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.
Kedua : Menghilangkan najis pada badan.
- Najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib.
- Meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan,sama ada bulu2 yang jarang atau lebat
- Jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku,kotoran itu wajiblah dibuang.
Sebab seseorang itu perlu mandi wajib :
- Bersetubuh walaupun tidak keluar air mani,keluar air mani dan mati.
- Keluar darah haid,nifas dan melahirkan anak(wiladah).
Mandi wajib boleh dilakukan dimana2 dengan menggunakan :
- air mutlak sama ada air telaga,air paip,sungai laut dan tasik.
Bagi
pasangan suami isteri yang bersetubuh pula,mereka tidak semestinya mandi
selepas bersetubuh,tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.
Rasulullah S.A.W Bersabda : " Sampaikanlah
pesanku biarpun satu ayat, Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi
manafaat kepada manusia lain.
1 comment:
info berguna untuk semua...thanx for sharing...
Post a Comment
time kaseh kawan-kawan ika yang baek hati =D